Znawca własnej miejscowości/znawczyni własnej miejscowości *
- Na podstawie wywiadów z mieszkańcami ustaliła/ił najważniejsze wydarzenia w swojej miejscowości w XX wieku.
- Dowiedziała/ał się, czy istnieje w jej/jego miejscowości lista honorowamieszkańców. Kto jest na tej liście i dlaczego?
- Przedstawiła/ił historię swojej miejscowości w formie pisanej (artykuł w gazecie) lub ustnej (gawęda na zbiórce).
- Zorganizowała/ał wraz z zastępem grę miejską dla drużyny.
- Dowiedziała/ał się, jak przedstawia się aktualna sytuacja mieszkańców (z czego się utrzymują, jak spędzają czas wolny, co robią najmłodsi mieszkańcy itd.).
Przewodnik po regionie/przewodniczka po regionie **
- Wzięła/ął udział w zwiadzie etnograficznym zastępu w wybranej okolicy. Dokonała/ał obserwacji stylu budownictwa, elementów sztuki ludowej, języka mieszkańców.
- Na ognisku drużyny zaprezentowała/ał swoje spostrzeżenia, zdjęcia, szkice oraz co najmniej jeden przedmiot będący wyrobem rzemiosła ludowego z wybranej okolicy.
- Skompletowała/ał biblioteczkę zawierającą pozycje opisujące interesujący ją/go region.
- Poznała/ał co najmniej jeden taniec lub piosenkę, przyśpiewkę ludową z wybranego regionu.
Znawca regionu/znawczyni regionu ***
- Zwiedziła/ił wraz z zastępem muzeum regionalne lub skansen.
- Potrafi wskazać atuty kulturowe swojego regionu. Zna zagrożenia dla jego rozwoju.
- Poznała/ał główne problemy ochrony środowiska swojego regionu. Podejmuje wraz z drużyną działania zmierzające do ich rozwiązania.
- Dowiedziała/ał się, jaki jest adres internetowy własnego województwa. Śledzi na bieżąco informacje tam się ukazujące.
- Nawiązała/ał kontakt z redakcją lokalnego radia lub gazety, pomogła/pomógł w przygotowaniu cyklu artykułów o ciekawostkach regionu.